Isnin, 26 Oktober 2009

APA ITU KECEMERLANGAN?





Foto: Si bongsu, Ummu Jannah (duduk 2 dari kanan) bersama teman-temannya di Sek. Agama Men. Hulu Langat, Batu 10 (SAMTEN). Saya yakin semua ibu bapa kepada anak-anak ini mahukan anak-anak mereka cemerlang dalam semua aspek.

Khamis 29 Oktober 2009 10.00 pagi - 12.00 tengah hari saya akan menyertai FORUM PERDANA di Masjid Negera Kuala Lumpur bertajuk KECEMERLANGAN MENURUT PANDANGAN ISLAM.

Saya rasa semua orang mahu kecemerlangan. Ibu bapa mahu anak-anaknya cemerlang dalam pelajaran dan akhlak. Anak pula berbangga dengan ibu bapanya yang cemerlang dalam lingkungan rumah tangga dan kerjaya.





Foto: Saya membicarakan tentang "Kecemerlangan Melalui Amalan Bersedekah dan Memberi" dalam TV1 RTM pada 9 Oktober 2009,Jumaat 8.40 pagi. Petangnya saya berlepas ke Padang untuk menyampaikan bantuan kepada mangsa gempa bumi di Sumatera Barat itu.



Jadi apa cemerlang yang sebenarnya?


Kecemerlangan ialah pencapaian tertinggi yang mampu diraih seseorang dalam satu-satu bidang. Tetapi ketinggian itu sangat relatif sifatnya. Ada orang yang berpuas hati dengan sedikit kecemerlangan. Lantas mereka mengeluh, "Ah apakan daya. Setakat itu sahaja yang saya mampu."


Ada orang yang berjuang bermati-matian untuk mencapai kecemerlangan yang terbaik. Mereka menggunakan segala kaedah dan resources (sumber) untuk berjaya. Mereka mengesampingkan segala kelemahan diri untuk dielakkan. Berpantang ajal sebelum maut.


Hero Dalam Filem Box Office


Anda tengok hero dalam filem box office berjuang hingga ke titisan darah yang akhir. Kadang-kadang nampak macam tidak ada harapan lagi untuk berjaya. Namun akhirnya hero itu berjaya juga. Itu dalam filem! Untuk mencapai kecemerlangan dalam kehidupan realiti, kita harus berjuang seperti hero dalam filem box office itu berjuang.


Minda atau otak yang menjadi anugerah paling berharga daripada Allah s.w.t. digunakan oleh sang hero untuk mencipta ikhtiar dan formula untuk berjaya. Mindanya bertindak seperti CPU sebuah komputer yang berkuasa tinggi memproses segala input yang didapati untuk mengeluarkan hasil bertindak dalam masa yang paling singkat.


Cuma bezanya, kita sebagai umat Islam berjuang di atas landasan kebenaran. Nilai murni menjadi titian perjuangan kita. Hukum syariat menjadi payung yang sentiasa mengadili kita. Selagi anda berada di bawah dua paksi ini, berusahalah untuk mencapai kecemerlangan yang maksimum.


Hari ini kita sering berhadapan dan terdengar keluhan seperti orang yang berputus asa. Apa sebenarnya yang menghalang anda daripada mencapai kecemerlangan?


1. Kekurangan bekalan ilmu. Atasi dengan belajar dan memerhati. Tambah kemahiran.
2. Kekurangan pengalaman. Pengalaman dilalui bukan datang percuma. Biarlah hari ini anda gagal namun kegagalan itu akan menjadi perngalaman untuk berjaya suatu hari nanti.
3. Kekurangan sokongan daripada orang yang hampir dengan anda. Ingat: Yang mengejar kecemerlangan ialah diri anda, bukan orang itu.
4. Kurang keyakinan diri. Yakin diri itu letaknya pada minda, bukan pada fizikal dan panca indera anda.
5. Kurang alat seperti fasarana dan wang ringgit. Ingat: Semua orang yang berjaya dengan cemerlang asalnya ialah orang biasa-biasa yang miskin dan tidak berharta. Anda juga akan mencipta kejayaan dengan jalan yang sama.


Dalam bidang apa yang anda ingin cemerlang?


1. Dalam bidang pelajaran anda ingin mencapai keputusan yang terbaik.
2. Dalam kerjaya anda ingin mendapatkan kerjaya yang terbaik. Anda dinaikkan pangkat dengan mudah. Perniagaan anda maju.
3. Dalam kehidupan, anda ingin bahagia dan ceria.
4. Anda ingin semua orang menyukai anda. Anda tidak ada musuh yang menyusahkan hidup anda.
5. Anda ingin mempunyai kesihatan yang excellent.
6. Anda mahu mempunyai keluarga yang bahagia, berjaya dan cemerlang.
7. Anda dapat beribadah dengan khusyuk. Anda dapat merasakan Allah s.w.t. sentiasa menjawab permintaan anda. Anda sendiri dapat merasakan Allah s.w.t. sentiasa memenuhi apa yang anda minta terhadap isteri dan anak-anak anda. Saya yakin anda boleh meminta yang lebih tinggi daripada apa yang anda capai sekarang.


Dan akhirnya bentangkan neraca timbangan anda antara kecemerlangan di dunia dengan kecemerlangan di akhirat. Dunia ini adalah jambatanj untuk menuju ke akhirat. Untuk cemerlang di akhirat anda harus cemerlang di dunia ini terlebih dahulu.




Foto: Sorang lagi anak bapak, Muhammad Thoriq. Dia ni Konsultan IT, tapi minat juga fotografi. Pernah anjurkan Kursus Fotografi di Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor(KUIS). Sedang menerangkan teknik indoor photography. Wah si bongsu pun minat juga.

2 ulasan:

  1. assalamualaikum,
    terima kasih tuan..sungguh makna kecemerlangan tu sangat subjektif..kekadang diri sendiri shj dapat menilai tahap mana kecemrlangan diri kita..
    yang nampak di trnskrip, nilai A, CGPA pastinya masih lagi mnjadi buruan..diri sendri perlu menilai keptusan sendiri

    BalasPadam
  2. Benar fahana. Yang hendak cemerlang ialah diri kita. Malah kita berlawan atau bersaing deengan diri kita sendiri.

    BalasPadam